banner

banner

Thursday, January 31, 2013

Mari belajar origami =)





ni senanye work yg x dirancang..
mama stuck nk buat love brkembar..huhu..
aku pn gatal2 la duk dekat ngan dia..
belek2 kertas step2 yg mama download kt tenet..
hehe..mama stuck kt step yg nk lipat jmbtn tgh2 love tu..
ak pn pe lg..
ak try la buat..
n then..mnjadi plak..huhu..
thanks to me sbb brjaya memecahkan kebuntuan mama..
hehehe..
ni tuk tag org yg tolong2 dalam mjlis kawen adik mama 
bulan 3 ni..ad la nk kne buat 60++..
tu yg kne buat dr sekarang..hehe

Wednesday, January 30, 2013

nur amalia jamaludin














Sayang amalia..=)

KESUKAAN RASULULLAH S.A.W. BERSIWAK

 
1.      Dari Ibnu ‘Umar r.a., dia berkata maksudnya:
 
“ Tidaklah Rasulullah s.a.w. tidur melainkan siwak ada di samping beliau. Manakala bangun tidur, beliau terus bersiwak ”.
 
( HR. Ahmad & Al- Bukhari )
 
2.      Dari Abu Hurairah s.a.w., dia berkata bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :
 
“ Andaikata tidak memberatkan ummatku, pasti akukakan memerintahkan mereka untuk selalu bersiwak pada setiap kali hendak mengerjakan solat ”.
( HR Al-Bukhari & Muslim )
 
3.      Dari ‘Aisyah r.a., dia berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :
 
“ Siwak itu pembersih mulut dan mendatangkan redha Allah ”

                ( HR Al-Bukhari & Ahmad & An-Nasa-i)         
           
Keterangan : Al-“allamah ash-Shan’ani menyebutkan dalam Subulus Salaam bahawa dalam kitab al-Badrul Muniir menyatakan : Ada lebih dari seratus hadith yang menyebutkan tentang siwak. Namun, sungguh menghairankan, Sunnah Nabi s.a.w. yang banyak tersebut dilalaikan oleh kebanyakkan orang.
Oleh itu, marilah kita sama-sama menghidupkan sunah-sunnah Rasulullah s.a.w. yang mana Rasulullah s.a.w. amat menjaga kesihatan dan kebersihan mulut dan gigi.

PAKAIAN KESUKAAN RASULULLAH S.A.W


 
حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَى عَنْ عَبْدِ الْمُؤْمِنِ بْنِ خَالِدٍ الْحَنَفِىِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَتْ كَانَ أَحَبَّ الثِّيَابِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم الْقَمِيصُ.
 
Telah mengkhabarkan Ibrahim ibn Musa dan al-Fadl ibn Musa daripada Abdul Mu’min ibn Khalid al-hanafi daripada Abdullah ibn Buraidah daripada Ummu Salamah berkata : Pakaian yang paling disukai Rasulullah s.a.w. adalah gamis. [HR Tirmidzi dan Abu Dawud]

· Gamis : Baju Kemeja paras lutut / kurta
 
 
أَخْبَرَنَا قُتَيْبَةُ قَالَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ عَنْ سَمُرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَيْكُمْ بِالْبَيَاضِ مِنْ الثِّيَابِ فَلْيَلْبَسْهَا أَحْيَاؤُكُمْ وَكَفِّنُوا فِيهَا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهَا مِنْ خَيْرِ ثِيَابِكُمْ.
 
Telah mengkhabarkan Qutaibah dan hammad daripada Ayyub daripada Abi Qilabah daripada Samurah berkata, telah bersabda Rasulullah s.a.w. : Hendaklah kamu memakai pakaian yang berwarna putih dan kafankanlah orang-orang yang mati itu dengan warna putih. Kerana Sesungguhnya pakaian yang berwarna putih itu merupakan pakaian yang paling baik bagi kamu. [HR An-Nasa'i]
 
Keterangan : Warna putih adalah melambangkan kesucian dan kebersihan. Islam amat-amat mementingkan kebersihan. Dan di dalam hadith menyuruh untuk mengkafankan jenazah dengan warna putih adalah supaya kita mengadap Allah dengan warna yang fitrah.
 
Rujukan : Kitab Kesempurnaan Rasulullah Imam Tirmidzi.

Monday, January 28, 2013

KENAPA AKU BERTEMU DIA ?

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya apabila kita bertemu jodoh yang sebenar, masih ada rasa syukur kita pada ketentuan-NYA.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yang sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK, KHAS UNTUK DIRI KITA.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yangg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita jadi MANUSIA YANG HEBAT JIWANYA.

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YANG TAK SELAMANYA KEKAL...

PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yang menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA...Aam­ iin ya Rabbal'alamin..

Thursday, January 24, 2013

BAB PADA MENYATAKAN SERBAN RASULULLAH S.A.W




حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ مَهْدِيٍّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ سَلَمَةَ عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ عَنْ جَابِرٍ قَالَ دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَكَّةَ يَوْمَ الْفَتْحِ وَعَلَيْهِ عِمَامَةٌ سَوْدَاءُ.
 
Telah mengkhabarkan Muhammad ibn Basysyar dan Abdul Rahman ibn Mahdi daripada Hammad ibn Salamah daripada Abi Zubair daripada Jabir berkata : ketika peristiwa Fathu Makkah, Rasulullah s.a.w masuk ke kota Makkah dengan memakai serban warna hitam di kepala beliau.
 
[HR : Tirmidzi, Muslim, Abu Dawud, Nasa’I, Darimi, Ahmad dan Abu Syaikh]

 
حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عَمَّارٍ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ مُسَاوِرٍ الْوَرَّاقِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْطُبُ عَلَى الْمِنْبَرِ وَعَلَيْهِ عِمَامَةٌ سَوْدَاءُ.
 
Telah mengkhabarkan Hisham ibn ‘Ammar dan Sufyan ibn ‘Uyainah daripada Musawir al-Waraq daripada Ja’far ibn Amru ibn Hurais daripada bapanya berkata : Aku melihat Nabi s.a.w berkhutbah di atas minbar dengan memakai serban warna hitam.

 [HR : Tirmidzi, Muslim, Abu Dawud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ahmad]
 
 
Keterangan : Dua hadis di atas dan kebanyakan hadis-hadis lain banyak menyebut bahawa Rasulullah s.a.w gemar memakai serban berwarna hitam ke mana sahaja beliau pergi antaranya ketika Fatah Makkah dan ketika berkhutbah di atas minbar.

Rujukan : Kitab Kesempurnaan Rasulullah oleh Imam Tirmidzi.    
 

Wednesday, January 23, 2013

MUKJIZAT TERPANCUTNYA AIR DARI BATU DENGAN TERPANCUTNYA AIR DARI JARI JEMARI RASULULLAH S.A.W.

 
عن انس ، رايت رسول الله صلى الله عليه وسلم وحانت صلاة العصر والتمس الناس الوضوء فلم يجدوه ، فأتي رسول الله صلى الله عليه وسلم بوضوء ، فوضع يده في ذلك الإناء فأمر الناس ان يتوضؤوا منه ، فرايت الماء ينبع من اصابعه واطراف اصابعه حتى توضأ القوم.
قال رواية: فقلنا لأنس كم كنتم قال : كنا ثلاثمائة.
Daripada Anas, Aku melihat Rasulullah S.A.W. dan ketika itu telah masuk waktu sembahyang asar. Maka orang ramai pergi mencari air untuk berwudhu’ tetapi mereka tidak menemuinya. Maka didatangkan (dibawa) kepada Rasulullah S.A.W. air wudhu’nya. Lalu Baginda meletakkan tangannya ke dalam bekas tersebut dan menyuruh orang ramai mengambil wudhu’ daripada bekas tersebut. Aku melihat air terpancut dari celah jari jemari Rasulullah S.A.W. dan hujung jarinya sehingga semua kaum dapat mengambil wudhu’ daripadanya.[HR Bukhari]
Telah berkata perawi hadith : maka kami bertanya kepada Anas , Berapa ramaikah bilangan kamu semua ketika itu? kami seramai 300 orang.

Hadith ke 2 :

عن سالم بن ابي الجعد عن جابر قال : عطش الناس يوم الحديبية ورسول الله صلى الله عليه وسلم بين يديه ركوة فتوضأ منها واقبل الناس نحوه ، وقالوا: ليس عندنا ماء ماء الا ما في ركوتك ، فوضع النبي صلى الله عليه وسلم يده في الركوة ، فجعل الماء يفور من بين اصابعه كامثال العيون. وفيه ، فقلت : كم كنتم؟ قال جابر : لو كنا مائة الف لكفانا ، كنا خمس عشرة مائة.
Daripada Salim ibn al Ja’d daripada Jabir berkata: pada hari hudaibiah, orang ramai kehausan. Pada ketika itu, di hadapan Rasulullah S.A.W. terdapat sebuah bekas air. Lalu Nabi berwudhu’ dengan air yang terdapat di dalam bekas tersebut. Orang ramai datang bertemu dengan Nabi dan berkata, kami tidak mempunyai air melainkan yang terdapat di dalam bekas airmu itu. Maka Nabi meletakkan tangannya ke dalam bekas tersebut dan terpancutlah air dari celah jari-jarinya seperti mata air.
Maka aku ( perawi hadith iaitu salim ibn al ja’d) bertanya, berapa ramaikah kamu ketika itu? Jabir menjawab, sekiranya bilangan kami seramai 100,000 orang pun, air itu mencukupi! Dan kami seramai 1,500 orang (pada waktu itu).[HR Bukhari]

BAB MENGENAI BENTUK TUBUH RASULULLAH S.A.W.

حَدَّثَنَا أَبُو رَجَاءٍ قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ ، عَنْ مَالِكِ بْنِ أَنَسٍ ، عَنْ رَبِيعَةَ بْنِ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ ، أَنَّهُ سَمِعَهُ يَقُولُ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْسَ بِالطَّوِيلِ الْبَائِنِ ، وَلاَ بِالْقَصِيرِ ، وَلاَ بِالأَبْيَضِ الأَمْهَقِ ، وَلاَ بِالآدَمِ ، وَلاَ بِالْجَعْدِ الْقَطَطِ ، وَلاَ بِالسَّبْطِ ، بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى عَلَى رَأْسِ أَرْبَعِينَ سَنَةً ، فَأَقَامَ بِمَكَّةَ عَشْرَ سِنِينَ ، وَبِالْمَدِينَةِ عَشْرَ سِنِينَ ، وَتَوَفَّاهُ اللَّهُ تَعَالَى عَلَى رَأْسِ سِتِّينَ سَنَةً ، وَلَيْسَ فِي رَأْسِهِ وَلِحْيَتِهِ عِشْرُونَ شَعْرَةً بَيْضَاءَ.

Abu raja’ qutaibah bin said mengkhabarkan bahawa daripada Malik bin Anas daripada Rabiah bin abi Abdil Rahman daripada Anas bin Malik sesungguhnya beliau mendengar Anas bin Malik berkata “Sesungguhnya Nabi S.A.W tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah, tidak terlalu putih seperti kapur dan tidak pula hitam. Rambutnya hitam tidak terlalu kerinting dan tidak terlalu lurus. Allah S.W.T telah mengangkat Rasulullah S.A.W sebagai RasululNya pada usia empat puluh tahun. Rasulullah S.A.W telah menetap di Makkah selama sepuluh tahun dan di Madinah sepuluh tahun. Wafatnya Baginda S.A.W pada usia enam puluh tahun. Terdapat uban di atas kepala dan janggut Rasulullah S.A.W tidak lebih dua puluh helai.  [H.R:  Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Malik dan Ahmad]


Hadith Ke 2 :


حَدَّثَنَا حُمَيْدُ بْنُ مَسْعَدَةَ الْبَصْرِيُّ قَالَ : حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَهَّابِ الثَّقَفِيُّ ، عَنْ حُمَيْدٍ ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَبْعَةً ، لَيْسَ بِالطَّوِيلِ وَلاَ بِالْقَصِيرِ ، حَسَنَ الْجِسْمِ ، وَكَانَ شَعْرُهُ لَيْسَ بِجَعْدٍ وَلاَ سَبْطٍ أَسْمَرَ اللَّوْنِ ، إِذَا مَشَى يَتَكَفَّأُ.
 

Daripada Humaid bin Mas’adah al-Basri telah berkata diceritakan kepada kami Abdul Wahhab atthaqafi daripada Humaid daripada Anas bin Malik telah berkata : Sesungguhnya Rasulullah S.A.W mempunyai bentuk yang sederhana, tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah dan cantik dan sempurna tubuh badannya. Rambutnya tidak terlalu kerinting dan tidak pula terlalu lurus. Kulitnya kemerah-merahan. Apabila berjalan, Banginda S.A.W berjalan dengan cepat”.  [HR Bukhari, Muslim, Tirmidzi dan Ahmad]


Sumber : Kitab Kesempurnaan Rasulullah ; Al-Hafiz Muhammad ibn Isa ibn Saurah al-Tirmidzi ( Imam Tirmidzi )

CARA RASULULLAH MAKAN

Ka’b bin Malik meriwayatkan :

أَنَّ النَبِّىَ صَلَّى اللهِ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ كَانَ يَلْعِقُ أَصَابِعَهُ ثَلَاثًا       
 
Maksudnya : “ selepas selesai makan, Nabi s.a.w. menjilati jari-jari beliau sebanyak tiga kali.”

( Riwayat Tirmidzi )


Menurut Abu Iza, para perawi, selain Muhammad bin Basysyar, menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w menjilati ketiga jari beliau.


·         Anas bin Malik r.a :
كَانَ النَبِّى صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَ سَلَّمَ إِذَا أَكَلَ طَعَامًا لَعَقَ أَصَابِعَهُ
Maksudnya : “ Selepas selesai makan, Rasulullah s.a.w. menjilat ketiga jari-jari beliau.” 

( Riwayat Tirmidzi, Muslim, Abu Dawud dan Ahmad )

·         Abu Juhaifah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :

أَمَّا أَنَا فَلَا آكُلُ مُتَكِئًا
Maksudnya : “Saya tidak makan sambil bersandar

(Riwayat Tirmidzi, Bukhari,Abu Dawud, Ibnu Majah, Ahmad dan Baihaqi)

·         Ka’ab bin Malik r.a meriwayatkan :

كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ وَ سَلَّمَ يَأْكُلُ بِأَصَابِعَهُ الثَّلَاثِ وَيَلْعَقُهُنَّ
Maksudnya : “Rasulullah s.a.w makan dengan menggunakan ketiga jari beliau. Selepas selesai makan, beliau menjilati ketiganya.”

( Riwayat Tirmidzi, Muslim Abu Dawud dan Ahmad )


·      Anas bin Malik r.a meriwayatkan :
أُتِىَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ بِتَمْرٍ , فَرَأَيْتُهُ يَأْكُلُ وَهُوَ مَقْعٍ مِنَ الجُوْعِ
Maksudnya : “Rasulullah s.a.w pernah diberi kurma. Saya melihat beliau makan sambil duduk dengan betis ditegakkan kerana lapar”.

( Riwayat Tirmidzi, Muslim, Abu Dawud dan Ahmad )

BAB MENGENAI CARA BERJALAN RASULULLAH S.A.W.


  1. Nabi s.a.w. kita berjalan sangat aktif dan laju sampai para sahabat kena gigih kejar baginda.

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa:

"Aku tidak pernah melihat seorang pun yang terlebih kacak daripada Rasulullah s.a.w. Cahaya dan seri wajahnya seolah-olah matahari itu sendiri memancar di mukanya. Dan aku tidak pernah seorang yang terlalu lasak berjalan selain baginda s.a.w. seolah-olah bumi bergulung untuknya. Jika pada satu masa baginda di sini, sebentar lagi akan kelihatan baginda di sana. Walaupun ada ketika baginda berjalan secara biasa, namun kami yang mengikuti baginda terpaksa melangkah dengan susah-payah (terpaksa berjalan dengan lebih lasak untuk bersamanya)"
  1. Baginda s.a.w. berjalan seolah-olah menuruni tempat tinggi. Sangat lasak dan energetic.
Daripada riwayat Ibrahim ibn Muhammad:
 
"Ali r.a. menerangkan bahawa apabila Rasulullah s.a.w. berjalan, baginda akan menjatuhkan langkahnya dengan mantap dan bertenaga."
 
* Rasulullah berjalan sangat laju seperti menuruni tempat tinggi dan penuh
  bertenaga dan setiap langkah baginda ada arah tujunya.
  1. Apabila berjalan, Nabi s.a.w. akan membiarkan para sahabatnya mendahului baginda s.a.w.

Seperti yang diriwayatkan oleh Hind bin Halah:"...Apabila baginda (s.a.w.) berjalan di kalangan sahabat-sahabat, baginda s.a.w. tidak akan mendahului mereka."

* Nabi s.a.w. tidak berjalan di hadapan sahabat-sahabatnya disebabkan sifat tawaduk yang dimiliki baginda. Berjalan di hadapan orang lain adalah amalan orang angkuh dan ujub sebagai tanda kemuliaan, taraf dan maruah mereka
*  Nabi s.a.w. juga lebih gemar berjalan di belakang untuk memudahkan baginda membantu sahabat yang memerlukan pertolongan seperti keciciran barang.
* 'Allamah Baijuri mengatakan malaikat-malaikat sentiasa berjalan di belakang Rasulullah s.a.w., oleh itu baginda akan membiarkan sahabat berjalan di hadapan.
* Nabi s.a.w. seorang pembimbing yang pengasih. Apabila berada di belakang, baginda dapat melihat kesalahan dan kekurangan yang dilakukan oleh sahabat lalu membetulkannya.

Sunday, January 20, 2013

Cinta Bukan Milik Kita



Dalam perhubungan impian, apa yang kita harapkan pastinya berkesudahan dengan Happy Ending kan? Malangnya, seringkali kita sampai di penamat yg berbunyi..

"..kita putus.."

"..sampai di sini.."

"..tak ada jodoh di antara kita.."

"..aku bukan utkmu..kamu berhak dapat yg lebih layak.."


Kita manusia. Manusia merancang. Allah juga merancang. Namun, "Wallahu Khairul Maakirin." ( Allah lah sebaik-baik perancang segala rencana. )

Hubungan pula saya bahagikan kepada dua:

- Hubungan yang diredhai (dah nikah).
- Hubungan tak halal (belum nikah lagi).


Tapi kedua-dua hubungan ini juga tidak ada jaminan akan kekal. Kedua-dua hubungan ini akan diuji. Siapa yang lemah, pasti tersungkur. Siapa yang tabah, beroleh hikmah.


Cinta bukan milik kita. Sebab bukan milik kitalah, kita tak mampu kawal sepenuhnya.

Saya hanya nampak satu cara untuk kekalkan hubungan cinta. Gapai cintaNya melalui konsep Tawaqqi.


Means, hubungan tak halal automatik belum pasti ada jaminan boleh berjaya sebab jauh dari cintaNya. Jika berjaya ke jinjang pelamin, itu maknanya Allah mahu kamu dan pasangan berubah lebih baik serta siap sedialah; kerna ada ujian-ujian di hadapan sebagai kaffarah dosa-dosa kapel silam. Namun jika tak berjaya, itu bermakna Allah nak kamu kembali muhasabah diri-hilangkan benteng yang menjadi hijab di antara kamu dengan kecintaan kepada Allah. Ya, kesedihan awal-awal itulah kaffarah dosa-dosa.


Yang dah kahwin, tarbiyyahlah pasangan utk sama-sama jaga hubungan cinta dengan Allah. InsyaAllah kekal lamalah hbgn itu. Jika diuji, ada hikmah. Diuji dengan kesusahan dan kemiskinan, kecelakaan dan musibah. Jika tak diuji, pelik sebab kita hanya hamba. Bercerai juga ujian. Namun, bersyukurlah sebab Allah beri masa untuk kita kecap bahagia bersama-sama. Walaupun sekejap cuma.


Fahami konsep Tawaqqi.


Apa itu tawaqqi? Menurut Ibnu Kathir tawaqqi adalah kata asal untuk taqwa. Bermaksud, "menjaga diri daripada perkara yang tak diingini." Menurut Muhammad bin Allan, "taqwa ialah mematuhi perintah-perintah Allah dan menghindari larangan-laranganNya dengan mengerjakan setiap yang diperintah, tinggalkan yang dilarang, mengikut kemampuan." Manakala Saiyidina Umar mengkiaskan hakikat taqwa sebagai "berjalan dengan waspada dan bersungguh-sungguh supaya tidak memijak ataupun terpijak onak dan duri."


Tak perlu bersedih lama. Cinta itu milik Allah. Hari ini Dia tarik rasa cinta dari hati pasangan kamu sehingga tawar hatinya. Sebab, mungkin esok atau lusa Dia campakkan rasa cinta yang lebih segar dalam hati si dia yang setepatnya untuk kamu. Semalam kamu berjalan dengan tidak cermat dan tidak berhati-hati. Hari ini dan esok, waspadalah jangan terpijak atau memijak onak dan duri. Jangan kau kutip lagi serpihan kaca. Buka mata, buka mata hati, guna iman dan tawaqqi. Akhirnya, 'kan kau jumpakan permata.


Cinta bukan milik kita. Setiap perpisahan tidak sia-sia.
Tak perlu bersedih lama. Cinta itu milik Allah. Hari ini Dia tarik rasa cinta dari hati pasangan kamu sehingga tawar hatinya. Sebab, mungkin esok atau lusa Dia campakkan rasa cinta yang lebih segar dalam hati si dia yang setepatnya untuk kamu.


Semalam kamu berjalan dengan tidak cermat dan tidak berhati-hati. Hari ini dan esok, bak kata Saiyidina Umar: "..waspadalah jangan terpijak atau memijak onak dan duri.." Jangan kau kutip lagi serpihan kaca. Sabarlah hingga kau temukan permata,,,insyaAllah.♥

Tuesday, January 15, 2013

Never say never

Never say never
Never ever, never, never ever, never ever
See I never thought that I could walk through fire
I never thought that I could take the burn
I never had the strength to take it higher
Until I reached the point of no return
And there's just no turning back
When your heart's under attack
Gonna give everything I have
 
It's my destiny
I will never say never
I will fight
I will fight 'til forever
To make it right
Whenever you knock me down
 
I will not stay on the ground
Pick it up, pick it up, pick it up, pick it up, up, up
 
And never say never
Ne-never say never
Ne-never say never
Ne-never say never
 
Never say it, never, never say it
I never thought I could feel this power
I never thought that I could feel this free
I'm strong enough to climb the highest tower
And I'm fast enough to run across the sea
And there's just no turning back
When your heart's under attack
Gonna give everything I have
'Cause this is my destiny
I will never say never
 
I will fight
I will fight 'til forever
To make it right
Whenever you knock me down
I will not stay on the ground
 
Pick it up, pick it up, pick it up, pick it up, up, up, up
And never say never
Here we go, guess who?
J Smith and JB
I gotcha lil bro, I can handle him
Hold up, aight? I can handle him
Now he's bigger than me, taller than me
And he's older than me and stronger than me
And his arm's a little bit longer than me
But he ain't on a JB song with me
I be tryna chill
They be trying to side with the thrill
 
No pun intended
Was raised by the power of Will
Like Luke with the Force
If push comes to shove
Like Kobe in the fourth
Ice water in blood

I gotta be the best, and yes we're the fliest
Like David and Goliath, I conquered the giant
So now I got the world in my hand
I was born from two stars, so the moon's where I land

I will never say never
I will fight
I will fight 'til forever
To make it right
Whenever you knock me down
I will not stay on the ground
 
 Pick it up, pick it up, pick it up, pick it up, up, up, up
And never say never
I will never say never
I will fight
I will fight 'til forever
To make it right

Whenever you knock me down
I will not stay on the ground
Pick it up, pick it up, pick it up, pick it up, up, up, up
 
And never say never
Ne-never say never
Never say it
Ne-never say never
Never say it
Ne-never say never
Never say it
And never say never
Ne-never say never
Never say it
Ne-never say never
Never say it
Ne-never say never
Never say it
And never say never

Pupus

video

Aku tak mengerti apa yang kurasa
Rindu yang tak pernah begitu hebatnya
Aku mencintaimu lebih dari yang kau tahu
Meski kau takkan pernah tahu

Telah kupersembahkan hidupku untukmu
Telah kurelakan hatiku padamu
Namun kau masih bisu diam seribu bahasa
Dan hati kecilku bicara ...

Baru kusadari
Cintaku bertepuk sebelah tangan
Kau buat remuk sluruh hatiku

Semoga waktu akan mengilhami sisi hatimu yang beku
Semoga akan ada keajaiban hingga akhirnya kaupun mau
Aku mencintaimu lebih dari yang kau tahu
Mungkin kau takkan pernah tau

Baru kusadari
Cintaku bertepuk sebelah tangan
Kau buat remuk sluruh hatiku

Curiousity VS Pride


Seems like it was yesterday when I saw your face
You told me how proud you were but I walked away
If only I knew what I know today

I would hold you in my arms
I would take the pain away
Thank you for all you've done
Forgive all your mistakes
There's nothing I wouldn't do
To hear your voice again
Sometimes I want to call you but I know you won't be there

I'm sorry for blaming you for everything I just couldn't do
And I've hurt myself by hurting you
Some days I feel broke inside but I won't admit
Sometimes I just want to hide 'cause it's you I miss
You know it's so hard to say goodbye when it comes to this


Would you tell me I was wrong?
Would you help me understand?
Are you looking down upon me?
Are you proud of who I am?
There's nothing I wouldn't do
To have just one more chance
To look into your eyes and see you looking back

I'm sorry for blaming you for everything I just couldn't do
And I've hurt myself
If I had just one more day, I would tell you how much that
I've missed you since you've been away

Oh, it's dangerous
It's so out of line to try to turn back time

I'm sorry for blaming you for everything I just couldn't do
And I've hurt myself

By hurting you 

Monday, January 14, 2013

Terluka lagi untuk kesekian kalinya..


Walau aku senyum bukan berarti
Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini
Di jiwa ini hampa

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta
Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan ada cerita cinta
Namun ada saja cobaan hidup
Seakan aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap aku dalam terang-Mu
Biarkanlah aku punya cinta
Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri aku cinta


Wednesday, January 9, 2013

How to treat cancer

LATEST CANCER INFORMATION
from Johns Hopkins

AFTER YEARS OF TELLING PEOPLE CHEMOTHERAPY IS THE ONLY WAY TO TRY AND ELIMINATE CANCER, JOHNS HOPKINS IS FINALLY STARTING TO TELL YOU THERE IS AN ALTERNATIVE WAY …


1. Every person has cancer cells in the body. These cancer cells do not show up in the standard tests until they have multiplied to a few billion. When doctors tell cancer patients that there are no more cancer cells in their bodies after treatment, it just means the tests are unable to detect the cancer cells because they have not reached the detectable size.

2. Cancer cells occur between 6 to more than 10 times in a person's lifetime.

3. When the person's immune system is strong the cancer cells will be destroyed and prevented from multiplying and forming tumors.

4. When a person has cancer it indicates the person has multiple nutritional deficiencies. These could be due to genetic, environmental, food and lifestyle factors.

5. To overcome the multiple nutritional deficiencies, changing diet and including supplements will strengthen the immune system.

6. Chemotherapy involves poisoning the rapidly-growing cancer cells and also destroys rapidly-growing healthy cells in the bone marrow, gastro-intestinal tract etc, and can cause organ damage, like liver, kidneys, heart, lungs etc.

7. Radiation while destroying cancer cells also burns, scars and damages healthy cells, tissues and organs.

8. Initial treatment with chemotherapy and radiation will often reduce tumor size. However prolonged use of chemotherapy and radiation do not result in more tumor destruction.

9. When the body has too much toxic burden from chemotherapy and radiation the immune system is either compromised or destroyed, hence the person can succumb to various kinds of infections and complications.

10. Chemotherapy and radiation can cause cancer cells to mutate and become resistant and difficult to destroy. Surgery can also cause cancer cells to spread to other sites.


11. An effective way to battle cancer is to STARVE the cancer cells by not feeding it with foods it needs to multiple.

What cancer cells feed on:

a. Sugar is a cancer-feeder. By cutting off sugar it cuts off one important food supply to the cancer cells. Note: Sugar substitutes like NutraSweet, Equal, Spoonful, etc are made with Aspartame and it is harmful. A better natural substitute would be Manuka honey or molasses but only in very small amounts. Table salt has a chemical added to make it white in colour. Better alternative is Bragg's aminos or sea salt.


b. Milk causes the body to produce mucus, especially in the gastro-intestinal tract. Cancer feeds on mucus. By cutting off milk and substituting with unsweetened soy milk, cancer cells will starved.

c. Cancer cells thrive in an acid environment. A meat-based diet is acidic and it is best to eat fish, and a little chicken rather than beef or pork. Meat also contains livestock antibiotics, growth hormones and parasites, which are all harmful, especially to people with cancer.

d. A diet made of 80% fresh vegetables and juice, whole grains, seeds, nuts and a little fruits help put the body into an alkaline environment. About 20% can be from cooked food including beans. Fresh vegetable juices provide live enzymes that are easily absorbed and reach down to cellular levels within 15 minutes t o nourish and enhance growth of healthy cells.

To obtain live enzymes for building healthy cells try and drink fresh vegetable juice (most vegetables including bean sprouts) and eat some raw vegetables 2 or 3 times a day. Enzymes are destroyed at temperatures of 104 degrees F (40 degrees C).

e. Avoid coffee, tea, and chocolate, which have high caffeine. Green tea is a better alternative and has cancer-fighting properties. Water--best to drink purified water, or filtered, to avoid known toxins and heavy metals in tap water. Distilled water is acidic, avoid it.

12. Meat protein is difficult to digest and requires a lot of digestive enzymes. Undigested meat remaining in the intestines will become purified and leads to more toxic buildup.

13. Cancer cell walls have a tough protein covering. By refraining from or eating less meat it frees more enzymes to attack the protein walls of cancer cells and allows the body's killer cells to destroy the cancer cells.

14. Some supplements build up the immune system (IP6, Flor-ssence, Essiac, anti-oxidants, vitamins, minerals, EFAs etc.) to enable the body's own killer cells to destroy cancer cells. Other supplements like vitamin E are known to cause apoptosis, or programmed cell death, the body's normal method of disposing of damaged, unwanted, or unneeded cells.

15. Cancer is a disease of the mind, body, and spirit. A proactive and positive spirit will help the cancer warrior be a survivor.

Anger, unforgiving and bitterness put the body into a stressful and acidic environment. Learn to have a loving and forgiving spirit. Learn to relax and enjoy life.

16. Cancer cells cannot thrive in an oxygenated environment. Exercising daily, and deep breathing help to get more oxygen down to the cellular level. Oxygen therapy is another means employed to destroy cancer cells.




LELAKI YANG INGIN MENIKAH, HARUS MEMILIKI:



••► Beras
Anda harus berekonomi ,mampu menberikan nafkah pada istri ,jangan sampai anda menelantarkan sekuntum bunga yang telah anda petik .
••► Waras
Mampu berfikir dengan betul dari tujuan sebuah ikatan pernikahan ,setelah bunga di petik tanggung jawab sepenuhnya ada pada lelaki .bahkan andai istri tidak menutup aurat lelaki akan menanggung dosa dari bunga tersebut.

••► Keras
Mempunyai semangat yang gigih untuk menjadi penaung dan pengayom kepada kelurga di bawah tanggunganya.

••► Awas
Bisa menjadi guru ,pendidik ,bagi setiap keluarganya,menjadi contoh yang baik ,Senantiasa waspada dan awas agar sewaktu waktu keluarga di bawah tanggunganya melakukan kesalahan secepatnya bisa menegur dan memberi nasihat.

••► Tegas
Berusaha bisa Menjadi hakim yang adil tidak pilih kasih terhadap layanan pada anak anak ,Akan memberi hukuman andai sang anak melakukan kesalahan ,